W akordzie nie wszystkie dźwięki są jednakowo ważne. Z różnych przyczyn (niektóre są omówione szerzej na stronie barwa akordu) najważniejszymi dźwiękami akordu są tercja i septyma. Tercja określa tryb akordu (dur lub moll), natomiast septyma kontekst (toniczny lub dominantowy).
W akordach dominantowych można spotkać się z tym, że gitarzyści grają jedynie tercję i septymę! Gitarzysta, poproszony o zagranie akordu C7 gra dźwięki E i B♭. Zróbmy teraz takie ćwiczenie: zagrajmy tercję i septymę akordu C7… a teraz tercję i septymę akordu G♭7… Niespodzianka, to są te same dźwięki!
To oznacza, że akordy C7 i G♭7 mają wspóly trzon. Teoria mówi, że nie są to te same dźwięki, bo C7 to E i B♭ a G♭7 to F♭ i B♭ . Jednak ucho nie zdaje sobie sprawy z enharmonii i w praktyce akordy te są sobie niezwykle bliskie.
Użyjemy teraz tego patentu do lekkiego przerobienia bluesa jazzowego.
________ |
________ |
________ |
________ |
---|---|---|---|
F7 | B♭7 Bdim | F7 | Cm7 B13 |
B♭7 | Bdim | F7 | Am7 A♭7 |
Gm7 C13 | F7 | F7 A♭7 | Gm7 G♭7 |
________ |
________ |
________ |
________ |
W jednym miejscu zostawiłem C7, nie zamieniając go na substytut. Zrobiłem tak dlatego, żeby: