Układ rozległy bywa czasami nazywany drop two.
Chcąc zagrać jakiś akord najpierw musimy wiedzieć, jakie dźwięki chcemy zagrać. Niech będą to {C, E, G, B} (czyli Cmaj7). To jednak nie wszystko. Musimy zadecydować, w jaki sposób rozłożyć je w oktawach (oraz na gryfie). Można zagrać akord w układzie skupionym, czyli z dźwiękami ułożonymi możliwie blisko siebie. Na gitarze najczęściej jest to niemożliwe. Dlatego stosuje się inne układy.
Wiele chwytów gitarowych wygląda tak a nie inaczej wcale nie dlatego, że stanowią jakiś przemyślany układ dźwięków danego akordu, ale raczej dlatego, że akurat w ten sposób jest ten akord łatwo chwycić. Chciałbym odejść od tego i przedstawić spójny sposób grania układu rozległego.
Tutaj gitarzyści mają szczęście, ponieważ układ rozległy można bez większego problemu grać również na ich instrumencie.
Przykład: Akord Cmaj7 w układzie rozległym