Skale kościelne to grupa skal, która powstaje w następujący sposób. Podstawową skalą kościelną jest skala jońska. Nie wdając się w przyczyny, powiemy że wygląda ona następująco: (2, 2, 1, 2, 2, 2, 1). Następnie możemy wziąć pierwszy element tej skali i przenieść go na koniec. Dostaniemy wtedy inną skalę, która będzie wyglądała nieco inaczej. Na przykład skala dorycka to (2, 1, 2, 2, 2, 1, 2). Można uzyskać w ten sposób siedem różnych skal, ósma będzie już powtórzeniem pierwszej. Skale kościelne można wypisać w tabeli:
jońska | (2, 2, 1, 2, 2, 2, 1) |
dorycka | (2, 1, 2, 2, 2, 1, 2) |
frygijska | (1, 2, 2, 2, 1, 2, 2) |
lidyjska | (2, 2, 2, 1, 2, 2, 1) |
miksolidyjska | (2, 2, 1, 2, 2, 1, 2) |
eolska | (2, 1, 2, 2, 1, 2, 2) |
lokrycka | (1, 2, 2, 1, 2, 2, 2) |
Liczba wszystkich możliwych do wymyślenia skal jest ograniczna, określa ją liczba Bella[10]. Jest to liczba wszystkich możliwych podziałów liczby dwanaście na liczby naturalne. Jest ona dość duża. Większość z tych (możliwych) skal w praktyce do niczego się nie nadaje, w muzyce można spotkać ich co najwyżej kilkadziesiąt.