Harmonię utworu, oprócz funkcji pobocznych, można uzupełniać o tzw. wtrącenia. Wtrącenie polega, najprościej to ujmując, na dodaniu dominanty do któregoś z akordów, które już są w utworze. Powiedzmy że nasz utwór ma następującą harmonię:
________ |
________ |
________ |
________ |
---|---|---|---|
Cmaj7 | % | Dm7 | G7 |
Drugi takt jest pusty. Warto byłoby go czymś wypełnić. Dobrym pomysłem jest wyprzedzenie akordu Dm7 dominantą do Dm7, czyli akordem A7. Co prawda, nie wszystkie dźwięki z akordu A7 należą do tonacji C-dur, ale fakt bliskiego związku A7 z Dm7 uzasadnia użycie w tym miejscu tego właśnie akordu.
________ |
________ |
________ |
________ |
---|---|---|---|
Cmaj7 | A7 | Dm7 | G7 |
Patrząc na taki przykład mówimy, że tutaj A7 jest wtrąceniem do Dm7.